Montaż słowno-muzyczny - ŚLUBOWANIE KLAS I SZKOŁY PODSTAWOWEJ. "...Wzywam Wielce Szanowną Magister Wszech Nauk Kształcenia Zintegrowanego, Panią .......... i dziatwę z klasy I a..."
Scenariusz Ślubowania klas I
(Dekoracja - trzy przestrzenne zamki: Gniezno-gród drewniany-po lewej stronie, Kraków – Wawel - na środku, Warszawa-Zamek Królewski- po prawej stronie.)
• Przemówienie Dyrektora Zespołu Szkół. Powitanie gości.
DYREKTOR Otwieram Uroczystość Ślubowania uczniów klas pierwszych. PRZEWODNICZĄCY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO Proszę wszystkich o powstanie. Baczność! Sztandar Szkoły Podstawowej nr 8 imienia Pierwszej Warszawskiej Dywizji Piechoty - wprowadzić! Do hymnu! Spocznij! Proszę usiąść.
(FANFARY. Na środku siedzi król i królowa. Wychodzi rycerz, rozwija zwój papieru.)
RYCERZ W imieniu Najjaśniejszego Króla Wiedzy wszem i wobec ogłaszam orędzie. Niech każdy pierwszak do Krainy Nauki przybędzie i przed majestatem władcy złoży na ucznia egzamin. RYCERZ I Wzywam Wielce Szanowną Magister Wszech Nauk Kształcenia Zintegrowanego, Panią (imię i nazwisko nauczyciela) i dziatwę z klasy I a.
(Uczniowie wchodzą przy dźwiękach staropolskiej muzyki i kłaniają się przed królem i królową oraz zebranymi gośćmi)
RYCERZ I Zdajemy się na Was by poznać świetność pierwszej stolicy Polan - Gniezna, narodowego naszego matecznika. Czy jesteście gotowi wypełnić zadanie podejmując się wędrówki w przeszłość, by tańcem i śpiewem dzieje ojczyste opowiedzieć? KLASA I A TAK. RYCERZ I Oto symbol Wam przynależny (wręcza herb - Orzeł. Uczniowie siadają na ławeczce przed grodem - Gniezno ). RYCERZ II Wzywam żaków z klasy Ib z Magister Wszech Nauk Kształcenia Zintegrowanego Panią (imię i nazwisko nauczyciela).(Uczniowie wychodzą i kłaniają się...) RYCERZ II Oddalcie trwogę przed czekającymi Was zadaniami. Stawajcie mężnie w szkolne szranki. Pląsami i śpiewem o Alma Mater krakowskiego grodu opowieść roztoczcie. Czy jesteście gotowi? KLASA I B TAK. RYCERZ II Oto symbol Wam przynależny (wręcza herb - Smok wawelski. Uczniowie siadają) RYCERZ III Wzywam żaków z klasy I c wiedzionych przez Magister Wszech Nauk Kształcenia Zintegrowanego Panią (imię i nazwisko nauczyciela).(Uczniowie wchodzą i kłaniają się...) Przyjmijcie szczytną powinność przybliżenia nam dziejów grodu nad Wisłą. Czy jesteście gotowi? KLASA I C TAK. RYCERZ III Oto symbol Wam przynależny (wręcza herb - Syrenka. Uczniowie siadają.) RYCERZ I Trzy stolice, trzy symbole, trzy filary. Wielość nieprzebrana dat ważkich, które przemówią, wypełnią się treścią. RYCERZ I (Zwraca się do uczniów klasy I a)
A jak Ciebie kto zapyta: Kto ty taki, skąd ty rodem? Mów, że jesteś z takiej chaty, Co Piastowską chatą była. Żeś z tej ziemi, której kwiaty Gorzka rosa wykarmiła.
KLASA I A (Odpowiada śpiewem na melodię piosenki: "Gdy strumyk płynie z wolna...") POZOSTAŁE KLASY TEŻ ŚPIEWAJĄ
1. Rośniemy silni, mocni, jak dęby wokół nas. Znak jeden ciągle mamy, /bis to Biały Orzeł jest. /bis 2. Gród Gniezno piękny wkoło, Polanie śmieją się, odważnie i wesoło /bis będziemy uczyć się /bis
RYCERZ I Dzieje w pieśni zatwierdzone. Teraz tańcem zaliczajcie...
(Klasa I a tańczy taniec staropolski)
RYCERZ I Historię swoją znacie, więc w poczet uczniów możecie wstąpić. RYCERZ II (Zwraca się do uczniów klasy Ib) A czy znasz ty bracie młody Twojej ziemi bujne płody? Twe kurhany i mogiły i twe dzieje, co się śniły?
KLASA I B (Odpowiada śpiewem na melodię piosenki: "Krakowiaczek jeden...”) POZOSTAŁE KLASY TEŻ ŚPIEWAJĄ.
1. Świat uczuć i myśli REF.: Dłoń z dłonią wiążemy, ciągle rozszerzamy. serca otwieramy. Szlachetność i honor, Mądrością świecimy, jak rycerze mamy. w świat prawdy zdążamy. 2. Leć nasz Biały Orle, REF.: Dłoń... piękny i wspaniały. Nad wawelskim zamkiem zatocz okrąg cały.
RYCERZ II Dzieje w pieśni zaliczone, teraz taniec.
(Klasa I b tańczy)
RYCERZ II Historię swoją znacie, więc w poczet uczniów wstępujecie. RYCERZ III (Zwraca się do klasy I c) Znasz ty Warszawy oblicze? Jej nieśmiertelne piękno? Gdy zdawało się - serce jej pękło A ono świeciło zniczem woli, nadziei, męstwa, nieśmiertelnego czynu? Oto ona - posąg zwycięstwa.
KLASA I C (Odpowiada śpiewem na melodię piosenki: "Oto idzie pierwsza para..."-polonez) POZOSTAŁE KLASY TEŻ ŚPIEWAJĄ.
1. Wars i Sawa, to Warszawa, to jest dla nas ważna sprawa, bo odwagę od Nich mamy, liczną wiedzę zdobywamy. 2. Rośniesz silna z każdej klęski, tak jak kiedyś stan rycerski. Pamięć nasz będzie stała, by historia Ich przetrwała. 3. Warszawa - stolica nasza, co ją Wisła wzdłuż przepasa. Wszędzie zamki, baszty, bramy, taką dzisiaj Cię kochamy!
RYCERZ III Dzieje w pieśni zaliczone, teraz taniec.
(Klasa I c tańczy)
RYCERZ III Historię swoją znacie, więc w poczet uczniów wstępujecie. DAMA DWORU Ostatnie przebrzmiały już strofy za Waszą sprawą i staraniem przepięknym, szkicujące nam wielkość i krasę Ojczyzny naszej. Dowiedliście, że sprawy to Wam bliskie i znane dobrze. KRÓL Egzamin zdaliście celująco. Potraficie być Europejczykami, obywatelami świata, ale najmocniej - kochać Polskę. KRÓLOWA A... Czy znacie Katechizm Młodego Polaka? PIERWSZAKI TAK. SU Proszę o powstanie tylko uczniów klas pierwszych.
Kto ty jesteś? - Polak mały. Jaki znak twój? - Orzeł biały. Gdzie ty mieszkasz? - Między swymi. W jakim kraju? - W polskiej ziemi. Czym ta ziemia? - Mą ojczyzną. Czym zdobyta? - Krwią i blizną. Czy ją kochasz? - Kocham szczerze. A w co wierzysz? - W Polskę wierzę!
KRÓLOWA Tę część egzaminu również zdaliście na ocenę celującą. Zasłużyliście na to, by złożyć ślubowanie. SU Proszę wszystkich o powstanie. Baczność! Sztandar szkoły do ślubowania wystąp! Delegacje uczniów klas pierwszych do ślubowania wystąp!
(Uczniowie stają po obu stronach sztandaru i wyciągają prawą rękę)
Do ślubowania! (Dyrektor czyta tekst, a uczniowie powtarzają)
DYREKTOR Ja, uczeń klasy pierwszej Szkoły Podstawowej numer 8 imienia Pierwszej Warszawskiej Dywizji Piechoty w Zespole Szkół w Legionowie ŚLUBUJĘ: - być dobrym Polakiem - uczyć się jak kochać ojczyznę i jak dla niej pracować, kiedy dorosnę - dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły - być przyjacielem roślin i zwierząt - swym zachowaniem i nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom.
SU Po ślubowaniu! Delegacje uczniów klas pierwszych po ślubowaniu wstąp! Sztandar szkoły po ślubowaniu wstąp! Spocznij! Proszę usiąść. DYREKTOR Od tej chwili całe nasze grono starań skąpić nie będzie, by przysposobić każdego z Was do życia. Przeszłość też chlubną zgłębiać wspólnie będziemy, by w niepamięć nigdy nie poszły czyny chwalebne dziadów naszych niezłomne, strzegących spokoju i bezpiecznego żywota, trwałości i siły. Przybliżymy Wam skarbiec narodowej kultury, byście zeń mogli brać to, co najlepsze, pomnażając odwieczne dziedzictwo.
PIERWSZAKI (Odpowiadają śpiewem na melodię piosenki: "Pies na medal”)
Dziękujemy wszystkim ludziom za to święto. Za historię - w czarodziejską moc zaklętą. Za miłości każdą chwilę i radości wokół tyle. Za to, że możemy dziś wyruszyć w świat! REF.: Słońce zawsze będzie wkoło! / Chcemy ciągle żyć wesoło! / Bo to uczniów, bo to uczniów, / bo to uczniów piękny cel! /bis
SU Proszę dyrektora Zespołu Szkół w Legionowie panią ………….., aby dokonała pasowania na ucznia tych, którzy udowodnili, że na to zasługują. Wszyscy zdali egzamin. Gratulacje. DYREKTOR Pasuję cię na ucznia klasy pierwszej. Życzę ci sukcesów w nauce i radości ze zdobywania wiedzy. SU Klasa I a do pasowania wystąp!
(Klasa wychodzi na środek sali zataczając półokrąg. Klękają na prawe kolano, a lewą rękę kładą na sercu. Dyrektor dotyka każdego ucznia w lewe ramię, wielkim, papierowym ołówkiem. Uczeń wstaje.)
SU Klasa I a po pasowaniu wstąp! Klasa I b do pasowania wystąp! (robi to samo, co I a) Klasa I b po pasowaniu wstąp! Klasa I c do pasowania wystąp! Klasa I c po pasowaniu wstąp!
SU Gratuluję uczniom klas pierwszych przyjęcia w poczet szkolnej społeczności. Pamiętajcie, abyście byli godnymi noszenia symbolu Królestwa Wiedzy - Legitymacji szkolnej. Do obowiązków ucznia Szkoły Podstawowej nr 8 należy opieka nad miejscami pamięci narodowej, zgłębianie wiedzy o naszym patronie - Pierwszej Warszawskiej Dywizji Piechoty - oddawanie czci tym, dla których wolność i pokój znaczyły więcej, niż własne życie, którzy na sztandarach nieśli krwią wypisane hasło: "Bóg, Honor, Ojczyzna"
(PIOSENKA)
SOLISTA 1. Kiedyś, bardzo dawno już, żyła brać - żołnierska brać. Spokój zakłóciła im, walka o własny byt. REF.: Po nich pozostanie tylko pamięć, O wojsku, które odeszło w wojenną zamieć. Ich życie niech będzie drogą poprzez świat po której iść powinien każdy z nas. /bis 2. Cnota, Ojczyzna i Bóg, to droga, którą trzeba iść. Nie słuchaj, gdy ktoś każe ci, zapomnieć o historii tej. REF.:…
SU Delegacja uczniów do złożenia kwiatów przed pomnikiem Sybiraków wystąp! Proszę dyrektora Zespołu Szkół panią …………o wręczenie kwiatów. Delegacja uczniów w celu złożenia kwiatów pod pomnikiem odmaszerować!
Chlubne tradycje patrona naszej szkoły kontynuuje Pierwsza Warszawska Dywizja Zmechanizowana. Dywizja Kościuszkowców opiekuje się naszą szkołą, pomogła ją zbudować i wyposażyć. Zawsze nam niesie pomoc w potrzebie. Dziękujemy serdecznie. Proszę przedstawiciela dywizji, aby przyjął te kwiaty w dowód naszej wdzięczności. Proszę wszystkich o powstanie. Baczność! Sztandar Szkoły Podstawowej nr 8 odprowadzić! Spocznij! Proszę usiąść. Proszę panią dyrektor o zabranie głosu. DYREKTOR (+ przemówienia gości ) SU Zgodnie z tradycją naszej szkoły, przyjaciele przyrody, uczniowie klas pierwszych na pamiątkę tej uroczystości posadzą drzewka i będą się nimi opiekować. Rośnijcie razem z nimi. Bądźcie silne jak one. Nie dajcie się przeciwnościom losu. Proszę wychowawców uczniów klas pierwszych o wyjście na wyznaczony teren.
(Uczniowie wychodzą - w tle muzyka średniowieczna).
Opracowała: mgr Iwona Sienkiewicz |